- Pravidla soužití v mateřské škole
- Pravidla soužití přijatých dospělými
- Práva a povinnosti dětí
- Práva a povinnosti rodičů
- Pravidla soužití ve třídě
- Pravidla, která nás provází celým dnem a platí všude
- Dodatek vnitřního řádu
Rituály:
Ranní vítání:
"Na zemi spolu sedíme, za ruce se držíme, my se máme všichni rádi, vždyť jsme přece kamarádi
- Oslava narozenin a svátků dětí
- Komunitní kruh
- Tvorba prožitků na imaginární úrovni – přijetí nových dětí, loučení s odcházejícími
- Drakiáda
- Mikulášské zvonění a čertovské dupání
- Vánoční tvoření
- Vánoční zpívání a koledování
- Zazpívej, slavíčku
- Fašank v MŠ
- Sluníčkový den
- Jarní tvoření s rodiči
- Velikonoční jarmark
- Besídka pro maminky
- Škola v přírodě
- Společný výlet
- Zahradní slavnost
- Pasování na “školáky”
Pravidla soužití v mateřské škole
- Neodcházet ze třídy bez domluvy s učitelkou
- Dodržovat hygienu
- Dávat věci na svá místa
- Neničit věci, práci a úsilí jiných
- Dokončit započatou práci
- Používat vhodná slova
- Nekřičet na kamarády
- Umět požádat o pomoc, poděkovat
- Neubližovat si, ale pomáhat, je-li třeba
- Nebrat věci- domluvit si střídání, při neshodě vyjednávat
1. Používáme kouzelná slovíčka
2. Jsme ohleduplní ke kamarádům, kteří usnuli
3. Ve třídě neběháme a nelétáme
4. Jsme kamarádi, máme se rádi
5. Nezdržujeme ostatní kamarády
6. Neubližujeme si
7. Naše pusy nekřičí
8. Respektujeme kamarády při spánku, nerušíme
Pravidla soužití přijatých dospělými:
- Důvěra
- Pravdivost
- Aktivně naslouchat
- Neshazovat
- Osobní maximum
Práva a povinnosti dětí:
- Individuálně uspokojovat své tělesné potřeby
- Vykonávat samostatně činnost související se sebeobsluhou
- Užívat spontánně celé prostředí třídy za předpokladu dodržení smluvených pravidel
- Účastnit se i neúčastnit aktivit nabízených učitelkou
- Nerušit svým jednáním ostatní, pokud volí jinou činnost
- Podílet se na plánování programu a rozhodování ve společných záležitostech
- Vyjadřovat svůj názor, naslouchat názorům jiných, respektovat, hledat společná řešení
- Podílet se na vytváření a respektování společných pravidel
Práva a povinnosti rodičů:
- Být seznámeni se školním řádem , provozním řádem, dodatkem vnitřního řádu a respektovat jej,
- Znát a respektovat pravidla, která ve škole platí
- Být seznámen se Školním vzdělávacím programem
- Vyjadřovat svůj názor k těmto materiálům, podílet se na dotváření
- Účastnit se řízení, využívat informační systém
- Před nástupem do MŠ využívat možnost návštěv, pobytu v MŠ spolu s dítětem
- Zapojit se do života školy, účastnit se programu
- Při pobytu ve třídě se účastnit i činností, spolupracovat s učitelkou
- Konzultovat s učitelkou svého dítěte potřebné poznatky, cíle výchovy, postup, jak jej podporovat
- Zapojit se do činností ve Sdružení rodičů, účastnit se schůzek, porad
- Seznámit se závěry těchto jednání a sdělovat své názory a poznatky využívat schránku na dotazy, dotazník pro rodiče, školní časopis Okénko
- Navrhovat další možnosti
Pravidla soužití ve třídě:
Pravidla vznikla na základě skutečných situací, byla vytvořena dětmi nebo s jejich pomocí.
Všechny třídy zatím nepoužívají celý výčet pravidel, ale postupně se přidávají.Piktogramy dáváme k nahlédnutí v příloze.
Třída
- Po třídě chodíme pomalu, neběháme mezi stolečky
- Při odchodu z herny do umývárny jdeme tak, abychom nezavadily o stolečky
- Kočárky, nákladní auta jezdí jen v herně
- Do třídy vstupujeme pouze v přezůvkách
- Pitný režim dodržujeme u stolečku, pití nenosíme ke stolečku s hračkami, s výkresy a stavebnicemi
- Jíme a pijeme v sedě u stolečků, aby nedocházelo k rozlévání
- Při svačině přinášíme nejdříve talíř a potom sklenici nebo hrnek, stejně tak i odnášíme- z bezpečnostních důvodů – rozbití nádobí
- U servírovacího stolečku postupujeme průběžně
- Podnosy se svačinou přináší do třídy na stolečky služba
- Používáme ke svačině a obědu ubrousky
Herna
- Bez dozoru učitelky nevystupujeme na žebřiny, nechodíme po lavičce- malý prostor pro hry
- Do herny nenosíme jídlo ani pití
- Hračky uklízíme na své místo
- Tělovýchovné pomůcky- balanční koule, chůdy, trampolínu, balanční míče používáme po dohodě s učitelkou, když je v herně dostatek prostoru pro pohyb
- Neničit věci a hotové výrobky dětí – stavby
Umývárna
- Dodržovat hygienické návyky – použití mýdla, utření rukou- sundat ručník s háčku
- Používat jen potřebné množství mýdla na ruce – nekapat po zemi
- Vždy po použití WC si ruce umýváme
- Zuby si čistíme nad umývadlem
- Pastu dává na kartáček služba- všichni z jedné tuby
- Vodu po použití zastavíme
WC
- Dbáme na soukromí dětí
- Netlačíme se před WC, nestavíme se do zástupu
- Po použití WC spláchneme
- Podle potřeby přivoláme učitelku nebo školnici či uklizečku (znečištění)
Tvořivá činnost dětí
- K činnosti používáme všechno na co dosáhneme, o ostatní žádáme paní učitelku
- O nůžky děti tříleté žádají paní učitelku, starší děti si berou nůžky samy
- Po tvořivé práci – výtvarná, keramická, pracovní činnost- po sobě uklízíme
Šatna
- Při příchodu do šatny se postavíme každý ke své skříňce
- Nejdříve si oblékáme kalhoty, boty, teprve potom bereme další kusy oděvu
- V šatně na lavičce se nestrkáme, může dojít k úrazu, je tam malý prostor
- Děti, které jsou oblečeny pomáhají méně zdatným dětem
Pravidla, která nás provází celým dnem a platí všude
- Neničíme práci druhých – výtvory kamarádů, práce dospělých
- Dokončujeme započatou práci
- Nekřičíme, nepoužíváme nevhodná slova
- Nasloucháme dospělým , dětem
- Umíme poprosit, poděkovat
- Zdravíme všechny dospělé osoby
- Učitelky můžeme oslovovat křestním jménem, vykáme
- Neubližujeme druhým, pomáháme si
- Respektujeme potřebu spánku u svých kamarádů- nekřičíme ve třídě
- Po hře hračky uklízíme
- Mluví jen jedno dítě, nepřekřikujeme se

