Mateřská škola Svatováclavská

Školka 572 552 352
Jídelna 572 552 677

Naše pravidla a rituály

Pravidla soužití v mateřské škole
Pravidla soužití přijatých dospělými
Práva a povinnosti dětí
Práva a povinnosti rodičů
Pravidla soužití ve třídě
Pravidla, která nás provází celým dnem a platí všude
Dodatek vnitřního řádu

Rituály: 

Ranní vítání:  

"Na zemi spolu sedíme, za ruce se držíme, my se máme všichni rádi, vždyť jsme přece kamarádi

  • Oslava narozenin a svátků dětí
  • Komunitní kruh
  • Tvorba prožitků na imaginární úrovni – přijetí nových dětí, loučení s odcházejícími
  • Zavírání nebo otvírání studánky na Salaši
  • Drakiáda
  • Mikulášské zvonění a čertovské dupání
  • Vánoční tvoření
  • Vánoční zpívání a koledování
  • Zazpívej, slavíčku
  • Fašank v MŠ
  • Otvírání studánky na Salaši
  • Sluníčkový den
  • Jarní tvoření s rodiči
  • Velikonoční jarmark
  • Besídka pro maminky
  • Škola v přírodě
  • Společný výlet
  • Zahradní slavnost
  • Pasování na “školáky”
  • Táborák na Salaši

Pravidla soužití v mateřské škole

  • Neodcházet ze třídy bez domluvy s učitelkou
  • Dodržovat hygienu
  • Dávat věci na svá místa
  • Neničit věci, práci a úsilí jiných
  • Dokončit započatou práci
  • Používat vhodná slova
  • Nekřičet na kamarády
  • Umět požádat o pomoc, poděkovat
  • Neubližovat si, ale pomáhat, je-li třeba
  • Nebrat věci- domluvit si střídání, při neshodě vyjednávat

1. Používáme kouzelná slovíčka
2. Jsme ohleduplní ke kamarádům, kteří usnuli
3. Ve třídě neběháme a nelétáme
4. Jsme kamarádi, máme se rádi
5. Nezdržujeme ostatní kamarády
6. Neubližujeme si   
7. Naše pusy nekřičí 
8. Respektujeme kamarády při spánku, nerušíme  

Pravidla soužití přijatých dospělými:

  • Důvěra
  • Pravdivost
  • Aktivně naslouchat
  • Neshazovat
  • Osobní maximum

Práva a povinnosti dětí:

  • Individuálně uspokojovat své tělesné potřeby
  • Vykonávat samostatně činnost související se sebeobsluhou
  • Užívat spontánně celé prostředí třídy za předpokladu dodržení smluvených pravidel
  • Účastnit se i neúčastnit aktivit nabízených učitelkou
  • Nerušit svým jednáním ostatní, pokud volí jinou činnost
  • Podílet se na plánování programu a rozhodování ve společných záležitostech
  • Vyjadřovat svůj názor, naslouchat názorům jiných, respektovat, hledat společná řešení
  • Podílet se na vytváření a respektování společných pravidel

Práva a povinnosti rodičů:

  • Být seznámeni se školním řádem , provozním řádem, dodatkem vnitřního řádu  a respektovat jej,
  • Znát a respektovat pravidla, která ve škole platí
  • Být seznámen se Školním vzdělávacím programem
  • Vyjadřovat svůj názor k těmto materiálům, podílet se na dotváření
  • Účastnit se řízení, využívat informační systém
  • Před nástupem do MŠ využívat možnost návštěv, pobytu v MŠ spolu s dítětem
  • Zapojit se do života školy, účastnit se programu
  • Při pobytu ve třídě se účastnit i činností, spolupracovat s učitelkou
  • Konzultovat s učitelkou svého dítěte potřebné poznatky, cíle výchovy, postup, jak jej podporovat
  • Zapojit se do činností ve Sdružení rodičů, účastnit se schůzek, porad
  • Seznámit se závěry těchto jednání a sdělovat své názory a poznatky využívat schránku na dotazy, dotazník pro rodiče, školní časopis Okénko
  • Navrhovat další možnosti

Pravidla soužití ve třídě:

Pravidla vznikla na základě skutečných situací, byla vytvořena dětmi nebo s jejich pomocí.
Všechny třídy zatím nepoužívají celý výčet pravidel, ale postupně se přidávají.Piktogramy dáváme k nahlédnutí v příloze.

Třída

  • Po třídě chodíme pomalu, neběháme mezi stolečky
  • Při odchodu z herny do umývárny jdeme tak, abychom nezavadily o stolečky
  • Kočárky, nákladní auta jezdí jen v herně
  • Do třídy vstupujeme pouze v přezůvkách
  • Pitný režim dodržujeme u stolečku, pití nenosíme ke stolečku s hračkami, s výkresy a stavebnicemi
  • Jíme a pijeme v sedě u stolečků, aby nedocházelo k rozlévání
  • Při svačině přinášíme nejdříve talíř a potom sklenici nebo hrnek, stejně tak i odnášíme- z bezpečnostních důvodů – rozbití nádobí
  • U servírovacího stolečku postupujeme průběžně
  • Podnosy se svačinou přináší do třídy na stolečky služba
  • Používáme ke svačině a obědu ubrousky

Herna

  • Bez dozoru učitelky nevystupujeme na žebřiny, nechodíme po lavičce- malý prostor pro hry
  • Do herny nenosíme jídlo ani pití
  • Hračky uklízíme na své místo
  • Tělovýchovné pomůcky- balanční koule, chůdy, trampolínu, balanční míče používáme po dohodě s učitelkou, když je v herně dostatek prostoru pro pohyb
  • Neničit věci a hotové výrobky dětí – stavby

Umývárna

  • Dodržovat hygienické návyky – použití mýdla, utření rukou- sundat ručník s háčku
  • Používat jen potřebné množství mýdla na ruce – nekapat po zemi
  • Vždy po použití WC si ruce umýváme
  • Zuby si čistíme nad umývadlem
  • Pastu dává na kartáček služba- všichni z jedné tuby
  • Vodu po použití zastavíme

WC

  • Dbáme na soukromí dětí
  • Netlačíme se před WC, nestavíme se do zástupu
  • Po použití WC spláchneme
  • Podle potřeby přivoláme učitelku nebo školnici či uklizečku (znečištění)

Tvořivá činnost dětí

  • K činnosti používáme všechno na co dosáhneme, o ostatní žádáme paní učitelku
  • O nůžky děti tříleté žádají paní učitelku, starší děti si berou nůžky samy
  • Po tvořivé práci – výtvarná, keramická, pracovní činnost- po sobě uklízíme

Šatna

  • Při příchodu do šatny se postavíme každý ke své skříňce
  • Nejdříve si oblékáme kalhoty, boty, teprve potom bereme další kusy oděvu
  • V šatně na lavičce se nestrkáme, může dojít k úrazu, je tam malý prostor
  • Děti, které jsou oblečeny pomáhají méně zdatným dětem

Pravidla, která nás provází celým dnem a platí všude

  • Neničíme práci druhých – výtvory kamarádů, práce dospělých
  • Dokončujeme započatou práci
  • Nekřičíme, nepoužíváme nevhodná slova
  • Nasloucháme dospělým , dětem
  • Umíme poprosit, poděkovat
  • Zdravíme všechny dospělé osoby
  • Učitelky můžeme oslovovat křestním jménem, vykáme
  • Neubližujeme druhým, pomáháme si
  • Respektujeme potřebu spánku u svých kamarádů- nekřičíme ve třídě
  • Po hře hračky uklízíme
  • Mluví jen jedno dítě, nepřekřikujeme se